Tomme batterier etter vinteren?

Tomme batterier etter vinteren?

 

-hva gjør du da?

Våren er i fremmarsj og vinterstengte hytter våkner til liv igjen, men hvordan er kvaliteten på batteriene? Hjertet i en strømløs hytte er batteribanken, om denne ikke fungerer optimalt kan dette ha store konsekvenser for komfort og ikke minst lommeboka, siden dette også er kostbart å bytte ut. 

 

Hva er årsaken? 

Mange av de vi snakker med har rett og slett glemt å skru av all forbruk når de forlot hytta. Siden vinteren har få soltimer vil sol lading være tilnærmet lik null i vintermånedene (november, desember og januar). Husk, inverteren har også et eget forbruk som trekker lite men jevnt med strøm også når du ikke har annen forbruk på. 

Ved å la batterier stå utladet kan man risikere å få permanente skader på batteriet grunnet sulfatering.

Om batteriene blir helt utladet over flere ganger kan og vil dette forringe levetiden på batteriet. I mange tilfeller så skulle batteriene vært skiftet ut tidligere, men med lite forbruk og mange soltimer sommer og høst, så merker du ikke i samme grad at batteriene er klare for å resirkuleres. 

 

Hva gjør du når du kommer opp til hytta og du har et fullstendig utladet/dødt AGM batteri? 

Om du ikke allerede har, gå til innkjøp av en moderne batterilader som har et eget AGM valg under innstillinger. Ta med batteriene til egnet sted som de kan stå å lade (romtemperatur) i lengre tid. 

Slik gjør du:

-Mål først batteriene i frakoblet, hvilende status (stått minst 2 timer frakoblet). Se om det er vesentlig forskjell på spenningen på de. Er det 11,5V på et batteri og 4V på et annet batteri så tyder dette på at det ene kan være defekt. Om begge batteriene har lav og tilnærmet lik spenning tyder det på utladning.

-Lad batteriene med 2A. Helst i den formasjonen de brukes. Altså er det 48V bank lades de med 48V lader samtidig. Hvor lang tid det tar å lade de opp avhenger av størrelse på batteriene og hvor dypt utladet der er. Men opp til 14 dager kan du regne med.

-Når de er oppladet kjører vi en stress test. Utladning med så mye støm (W) som mulig for å se om spenningen faller raskere enn forventet. Et defekt batteri vil ikke klare å levere  strøm i mer enn et par minutter. Vi lar en slik test gå minst 1,5 time for å være sikker.

-Deretter lad de opp igjen til fullt.

Viktig å merke seg at når du kommer på hytta, batterien er tomme og det er kaldt, så må du ikke koble til aggregat og prøve å lade de. Batterien må tines og helst ha en kjernetemperatur på over 5 grader før man begynner å lade etter de har fryst.

Det holder ikke at det er 5 grader i rommet. Kjernen vil være kald lenge etter at rommet er varmet opp.

Før man lader bør du også kjenne på batteriet med hånden om det har en glatt overflate. - Når en celle ryker vil den "bule" ut. Sjekk før lading starter og underveis. Om batteriet har en "kul" allerede kan ikke lading påbegynnes. Om batteriet får en kul ut under lading må lading avsluttes umiddelbart og batteriet er å regne som klar for resirkulering. Det er viktig å ikke sette på lading å la det stå en uke uten tilsyn. De kan eksplodere. (Men det tar tid, så tilsyns 2 ganger om dagen bør holde.)

 

Hvordan forhindre at dette skjer igjen? 

Skru av inverter når du ikke er på hytta. -Denne har et egetforbruk og vil tappe batteriene over tid.

Vi anbefaler våre kunder å lese brukermanualen til batteriet. Batterier er ikke like, de har forskjellige egenskaper og det kan være store forskjeller på hvordan de skal lades, hvor mye de ikke bør utlades og hva de tåler av temperatur o.l.

Vi anbefaler våre kunder å ikke utlade AGM batteri mer enn 50-70% av sin kapasitet. For mange dyputladninger vil kunne skade batteriet og du får en kortere levetid på batteriet enn ønsket/beregnet.

 

Er batteribanken stor nok til ditt forbruk?

Ved å bruke litt ekstra tid å sette deg inn i hva som trekker strøm og hvor mye forbruk du har på en typisk helgetur, så er det enklere å beregne hvor stor batteribank du burde ha.

Utregning av batteriets kapasitet:
Størrelse på batteribank (V)*(Ampere timer batteriet(Ah)*% kapasitet)= Wh

eks: 48V*(290Ah*50%)= 6960Wh

 



Vi er etter Forskrift om elektrisk utstyr § 13 pliktig til å informere våre kunder at salg og markedsføring av elektrisk materiell beregnet på å kunne inngå i et fast elektrisk anlegg kan kun installeres av en registrert installasjonsvirksomhet.